Stenalderkost – en døgnflue

På det seneste har jeg fået en del henvendelser vedr min holdning til stenalderkosten. Derfor handler denne blogpost om dette. Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at der er masser af gode budskaber i stenalderkosten som f.eks. ikke spise forarbejdet mad, masser af grønt, masser af fisk, magert kød osv, men…..

Kun en døgnflue
Jeg har været i fitness/sundhed og vægttabsbranchen i ca 15 år og jævnligt kommer der nye kosttrends fra udlandet, som historisk set forsvinder igen, og det vil stenalderkosten med stor sandsynlighed også gøre. Der går måske et par år, så kommer der en ny trend. Hvem husker ikke Atkins, South Beach, Fit for life, Raw osv?

Giver fine vægttab
Sammenligner man stenalderkosten med Verdens Bedste Kur, er jeg ikke meget i tvivl om, at stenalderkosten vil vinde, når det kommer til vægttab – ihvertfald på den korte bane. Det vil Dukan-diæten og andre meget proteinrige diæter nok også. Spørgsmålet er bare om de er langtidsholdbare dvs om den brede befolkning vil/kan blive ved med at følge dem.

Selvfølgelig får folk mere energi
Man har hørt masser af historier om, at folk får mere energi og måske taber sig af at springe på stenalderkosten, men hovedårsagen er sandsynligvis, at de kommer fra usunde kostvaner til noget som er betydeligt sundere. Fornemmelsen af mere energi bliver naturligvis endnu større, hvis der sammen med kostomlægningen påbegyndes træning.

10.000 år tæller også
En af argumenterne for stenalderkosten er, at kroppen er designet til at spise stenalderkost, vrøvl! Hvem skulle have designet stenaldermanden? Vi kan mere tale om en tilpasning til omgivelserne. Dermed ikke sagt at vi ikke kan spise andre ting. Husk at der siden bondesamfundet for 10.000 år siden har været 150 -200 generationer og det vil alt andet lige også være tid nok til at give visse genetiske tilpasninger.  Tag f.eks. danskernes tolerance overfor mælk. Det er ikke mere end 10.000 år siden vi begyndte at malke køer.

Bliver aldrig officielle anbefalinger
Stenalderkosten bliver aldrig de officielle anbefalinger. Det er der simpelthen for lidt evidens bag. Man kan ikke bygge officielle kostråd til en hel befolkning på antagelser og tanker om, hvordan en hulemand måske har levet.

Hvem vil i øvrigt være en hulemand?
Hulemanden var stor, stærk og sund. Set med mine fysiologiske briller var hulemanden temmelig ude af form. Han trænede ikke regelmæssigt kondi- eller styrketræning og fik desuden ganske få kalorier. Det kommer der ikke meget supermand ud af. Jeg kan ikke forestille mig at han i løbet af dagen fik pulsen specielt højt op. Hvorfor skulle han det? Alt tyder på at han var Ikke den hurtigste mand i skoven eller på marken, tværtimod. Dvs at når han skulle på jagt, løb han ikke dyrene op og kæmpede med dem. Hvilket dyr kan du fange? Han lå stensikkert på lur og ventede eller de jagede måske i flok. Fiskeri og bærplukning får heller ikke rigtig pulsen op. Prøv f.eks. at tjekke kropsbygningen på de stammer rundt omkring i verden, som stadig lever meget primitivt. Hulemanden blev heller ikke særlig gammel – cirka 30 år i snit, og man kan ikke sige at kosten gjorde ham gammel, selv om dødsårsagerne dengang nok ikke var hjertekarsygdom, kræft osv.

Vigtigt med nytænkere
Det er nødvendigt med kritikere og ”nytænkere” for at finde frem til de vise sten. Hvis ikke der er nogen som stiller spørgsmål, kommer der sjældent en forandring. Det er bl.a. årsagen til at de nuværende kostråd er i gang med at blive revideret. Det er godt, at der f.eks. er forskere og andre der stiller sig tvivlende overfor f.eks. Arne Astrup og andre forskeres resultater. Ellers får vi aldrig den vigtige debat.

Lad mig igen slå fast at der er mange af gode ting ved hulemandskosten, men jeg synes også man skal passe på med at hype den så meget, på så løst et grundlag

26 replies
  1. Thinna Michelsen
    Thinna Michelsen says:

    Hej Henrik,
    Jeg startede på Stenalderkosten for 15 år siden, hvor den var meget mere streng at skulle følge…
    Så når du siger at Stenalderkosten er en døgnflue, hvad præcis mener du?
    Paleo er en gammel vin på nye flasker
    Hilsen Thinna

    • Henrik
      Henrik says:

      Thinna: Aktins, Dukan diæten, ketolysekuren har også eksisteret i en del år inden de peaker mht opmærksomhed i medier og folk der følger den og den fader ud efterfølgende. Der vil stadig være nogle der følger den. Det er lige som one-hit-wonders i musikbranchen. Der er nogen der har lyttet til dem før de blev kendte og gør det også efter de har haft deres tid på hitlisterne. Det er egentlig hvad jeg mener med “døgnflue”. Håber det gav mening:-)

  2. Rasmus
    Rasmus says:

    Dette er nok den værste begrundelse for hvorfor stenalderkost ikke skulle være sundt for det moderne menneske, bygget på ufaktuelle, decideret forkerte, oplysninger. At der er gået en 200 generationer siden stenaldermennesket er ca. korrekt, at mennesket har kunne tilpasse sig nye kostvaner, er så til gengæld forkert! En evolutionær tilpasning der involvere organer tager op imod 200.000 år!
    senere begrunder du det med at hulemanden formenligt har været ude af form, og sjældent fik pusten op. Dette kan heller ikke være længere fra sandheden. I nordeuropa levede stenaldermennesket i en såkaldt, samlerstenalder i hovedparten af den officielle stenalder. Denne gik ud på at samle og jage mad, hvilket jeg kan hilse og sige har været hårdt arbejde. At fange og dræbe et styk vildt, grave efter rødder eller lignende hver dag, ville nok få de fleste fitness atleter til at bukke under efter ganske kort tid.

    Om stenalderkosten er sundt for det moderne menneske skal jeg ikke prædike om, selvom jeg personligt tror på, det sgu nok er en smule sundere end en tur på McD. Men at sige den ikke er det, bygget på de argumenter du fører, kan kun beskrives som latterligt.

    • Henriks elev
      Henriks elev says:

      Ok.. ja hulemænd og stendalder befolkningen har haft det meget hårdt, men de fik aldrig protein nok og kulhydrater og fedt. de 3 Makronæringstoffer fordi den gang havde man ikke den viden. Jeg vil komme til resultatet og sige, de var udholdene ja, men de var ikke store og stærke ligsom vikingerne bliver fremstillet som store og stærke de var naturlig bygget og de fik ikke nok at spise, hvilket gøre de blev hurtiger syge og deres imunforsvar var svagt så de havde kun en mulighed “haunt for food or you can die”

    • Henrik
      Henrik says:

      Jeg har vist aldrig sagt at stenalderkosten er usund:-) Men har sagt at den bygger på en masse antagelser og dermed mangler dokumentation for at den skulle være bedre end noget andet. Det bliver ved en “trosretning” endtil videre.

      Mht hvor lang tid et kræver at skabe ændring tjek f.eks. http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/gener-har-tilpasset-sig-vores-kultur

      Tror du selv at stenalderfolket har løbet rundt efter deres bytte? Hvilket dyr kunne fange ved at løbe det op? Husk at adgang til kalorierne var begrænset – specielt om vinteren. Det sætter sine begrænsninger for fysikken i i sig selv. Som jeg skriver i artiklen. Prøv at tjekke de ultra primitive befolkningsgrupper i verden. Ligner det nogen som er i god form?

    • Henrik
      Henrik says:

      Selvfølgelig taber du dig (har vist heller ikke sagt andet:-)) hvis du går fra noget som er mere kalorierigt til noget mere kaloriefattigt. Det vil du også gøre hvis du følger nogle af de andre diættyper og følger den – f.eks. atkins.

  3. Jonas Vinstrup
    Jonas Vinstrup says:

    Der findes dog lidt litteratur på området…

    Lindeberg, 2012:

    Available evidence lends weak support in favor and little against the notion that lean
    meat, fish, vegetables, tubers, and fruit can be effective in the prevention and treatment of common Western diseases.
    There are no obvious risks with avoiding dairy products, margarine, oils, refined sugar, and cereal grains, which
    provide 70% or more of the dietary intake in northern European populations. If stroke, coronary heart disease, type 2
    diabetes, and cancer are preventable by dietary changes, an ancestral-like diet may provide an appropriate template.

    Frassetto et al., 2009:

    Conclusions: Even short-term consumption of a paleolithic type diet improves BP and glucose tolerance, decreases insulin
    secretion, increases insulin sensitivity and improves lipid profiles without weight loss in healthy sedentary humans.

    Det er mere interessant hvorvidt den strikte Paleo-tankegang passer til en fysisk aktiv hverdag, da der (mig bekendt) endnu ikke er lavet træningsstudier.

  4. Julie Olsen
    Julie Olsen says:

    Hej.
    Interessant indlæg.
    Jeg har fuldt Paleo 80/20 de sidste 2 måneder, og har bemærket en markant ændring i min krop.
    Jeg træner hårdt 10-12 timer om ugen, vekslende mellem styrke og kondition. Har tidligere levet sundt, spist fedtfattigt og fiberrige fuldkornsprodukter samt masser af frugt og grønt. Vægten (og fedt%) blev i denne periode ved med at stige, trods min flittige indsats.
    Efter at have cuttet alle mælke-og-kornprodukter, har jeg tabt 4 kg. Tøjet passer atter perfekt, min krop er meget mere defineret og jeg har kunne oppe min vægt i alle styrkeøvelser. Min udholdenhed er blevet betydelig ændret og min nattesøvn meget bedre.
    Så for mig har Paleo været det rigtige valg – og ikke bare en døgnflue.

    • Henrik
      Henrik says:

      Hvad består de sidste 20 % af? Tager du verdens bedste kur, er du nok ikke langt fra det forhold:-). I det du “kun” lever med 80 % kan man rigtig sige at du lever efter palæo. I princippet kan du så lige så godt leve 70% af de eksisterende kostråd:-)

  5. Birgitte
    Birgitte says:

    Hvad er din kilde til denne info:
    Hulemanden var stor, stærk og sund. Set med mine fysiologiske briller var hulemanden temmelig ude af form. Han trænede ikke regelmæssigt kondi- eller styrketræning og fik desuden ganske få kalorier. Det kommer der ikke meget supermand ud af. Jeg kan ikke forestille mig at han i løbet af dagen fik pulsen specielt højt op. Hvorfor skulle han det? Alt tyder på at han var Ikke den hurtigste mand i skoven eller på marken, tværtimod. Dvs at når han skulle på jagt, løb han ikke dyrene op og kæmpede med dem. Hvilket dyr kan du fange? Han lå stensikkert på lur og ventede eller de jagede måske i flok. Fiskeri og bærplukning får heller ikke rigtig pulsen op. Prøv f.eks. at tjekke kropsbygningen på de stammer rundt omkring i verden, som stadig lever meget primitivt. Hulemanden blev heller ikke særlig gammel – cirka 30 år i snit, og man kan ikke sige at kosten gjorde ham gammel, selv om dødsårsagerne dengang nok ikke var hjertekarsygdom, kræft osv.

  6. Patricia
    Patricia says:

    Louise – Det er vist tydeligt, at du aldrig havde viljen til at nå til fase II og III på South Beach!!! Det havde jeg, og endte med at tabe 30 kg. Ganske glimrende kur, der (ligesom alle andre) kræver forberedelse og økonomi.

    • Henrik
      Henrik says:

      Hej Birgitte, se mit svar til rasmus. Det bygger bare en anden vinkel af antagelser (mine) af hvordan hulemandens liv så ud. Jeg kan ikke se at en hulemand skulle være en stor stærk mand med de betingelser som de var udsat for way back:-) . Videoen i bunden demonstrerer helt sikkert mit indtryk af hvordan hulemanden så rent fysisk. En spinkel fyr.

    • Henrik
      Henrik says:

      Dennis: interessant video. Imponerende bedrift. Læg dog mærke til at det kun er en mand der løber og hans fysiske fremtoning. Synes at det understreger fint hvordan man ser ud, når man ikke styrketræner og samtidig ikke får særlig meget at spise.

  7. Troels Rasmussen
    Troels Rasmussen says:

    Det er som sådan fint nok at sige, at stenalderkosten er god, og at den dog ikke bør hypes for meget. For mig handler det dog om noget andet en en modedille, som skal vurderes efter de oficielle kostråd, og interessen virker til at hænge sammen med andre indvendinger mod kostråd. Bl.a. derfor har jeg et par kritikpunkter.

    For det første handler det sgu ikke om magert kød. Fedt er godt, i hvert fald hvis det stammer fra dyr på græs.

    Dernæst ved jeg ikke, hvor du har det fra, når du beskriver stenaldermennesket. Man kan nemt få en stor tvivl ved om lægfolk ved, hvad de snakker om, når de snakker om stenaldermennesker. Jeg ved måske ikke meget, men jeg tror, det nemt kan bero for meget på vage fornemmelser.

    Det virker som om du har et problem angående muskuløsitet, og det forstår jeg ikke helt. Jeg tror, at muskuløsitet ikke handler om stenalderkost eller ej.
    Det handler vel også mere om, om stenaldermennesket var sundere. Og det omfatter også ting som hjerte-kar-sygdom, diabetes, tandproblemer, hudproblemer og mentalt helbred.

    Jeg selv holder ikke blot vægten ved at undgå kornprodukter (ris undtaget i visse tilfælde), mine tænder er også mindre følsomme, jeg har færre filipenser bag på hovedet, og jeg har et mere roligt sind.

    Du skriver også om, at det aldrig kommer til at udgøre oficielle kostråd. På mig virker det ikke som om grundlaget for kostrådene er så godt, men det svært at finde orden i, når rapporten, der linkes til på altomkost.dk på siden for de 8 kostråd, nogle gange refererer til andre opsummerende rapporter og metaanalyser.
    Jeg går ud fra, at du har læst dokumentationen for, at de kostråd, du tror på, er rigtige. Du har nok også en velbegrundet holdning til, sandheden af de følgende udsagn:
    – Vægttab handler ikke blot om at vælge at spise færre kalorier,
    – Makronutrientfordelingen af eens kost påvirker eens stofskifte og dermed sult / fedtophobning,
    – fordøjelsessystemets bakterieflora har en indvirkning ved vægttab.

  8. Maria Nielsen
    Maria Nielsen says:

    Hej Henrik og co.

    Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan få svar på, så nu prøver jeg her 🙂 Først lidt forhistorie.

    For 2 år siden tabte jeg mig 30 kilo på 6 mdr. ved at tælle kcal og spinne 6-7 gange om ugen. Jeg spiste 1200 kcal om dagen.
    Nu har jeg desværre taget de 8 kilo på, og de skal af igen 🙂 De sidste par mdr. har jeg fuldt lidt af pæleo livsstilen – dvs. at jeg spiser ingen brød, pasta, ris, kartofler eller sukker. Jeg spinner igen nu 5 gange om ugen.

    Jeg synes ikke, at jeg taber mig ligeså hurtigt som sidst. Jeg er klar over, at jeg naturligvis ikke har ligeså meget at tabe som sidst, men jeg bliver i tvivl om jeg mangler kulhydrater, og om det har indvirkning på, at jeg ikke taber mig?! Jeg har hørt, at det at spinne så meget og spise pæleo strider mod hinanden, og at kroppen tager af nogle “forkerte” depoter, fordi jeg ingen kulhydrater får.

    Håber I kan hjælpe mig.

    /Maria

  9. Anemone
    Anemone says:

    Hej Henrik,

    Hvad er din holdning til nupo? Jeg overvejer at prøve det, men tvivler på dens virkning. Det virker som en “hurtig løsning”, og jeg vil gerne høre hvad dit forhold er til denne trend?

    Mvh,

    Anemone

    • Henrik
      Henrik says:

      Hej Anemone

      Som udgangspunkt anbefaler jeg ikke nupo, da jeg fokuserer på livsstilsændringer der holder. Dem forsøger jeg at implementere fra starten af vægttabsforløbet.
      Vh
      Henrik

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar