Pulsuret – et vigtigt værktøj til alle som vil tabe sig

Pulsuret er et af mine vigtigste redskaber, når jeg har en kunde, der gerne vil tabe sig. I dette og de kommende blogindlæg vil jeg sætte fokus på, hvordan du nemt taber dig ved hjælp af pulsuret.

Kalorier og intensitet
Pulsuret fortæller om der bliver trænet hårdt nok, og som regel viser de fleste pulsure også kalorieforbrændingen. På den måde kan der laves en præcis rettesnor for træningen. Dagens træningsmål kunne f.eks. være at forbrænde 500 kcal og så er man aldrig i tvivl om hvornår træningen er færdig:-). Ofte giver jeg både puls og kaloriemål til mine kunder.

Anskaf dig et pulsur
De fleste pulsurer kan tælle kalorier. Den eneste ulempe er at de som regel altid er dyre. Hvis du vil have et rigtig godt tilbud på et pulsur som også kan tælle kalorier så tjek Iforms tilbud – klik her.

Jeg tror ikke, at det bliver billigere, og så får du også et glimrende træningsmagasin med i prisen.

Næste blogindlæg omhandler optimal fedtforbrænding, og hvordan man kan bruge pulsuret til det. Abonner via RRS hvis du vil have automatisk besked om næste indlæg.

PS. Hold formen i ferien
Nu sommerferien er startet og for de fleste, er det lig med et par ekstra kilo på sidebenene. Tænk over at det minimum tager 1 – 2 mdr at genopbygge formen til før-niveauet efter 2-3 ugers inaktivitet. Jeg fandt nedenstående korte og motiverende ”ferieprogram” i det nyeste iform. Laver du det på ferien, vil du ikke ærger dig så meget, når du starter op i træningscentret igen:-)

 

 

 

 

 

 

 


20 replies
  1. Kathrine Høier
    Kathrine Høier says:

    hej. er det ur godtnok. synes nemlig at det ser lidt “billigt ud” og vil egentlig
    bare gerne høre om du tror du fungere godt eller om du måske har kendskab til uret, så du ved at det er et godt ur?:-)

    hilsen Kathrine. – en ny læser.:-)

    • Eva
      Eva says:

      Jeg har fået uret og kan ikke få det til at virke med kalorietælleren når jeg dyrker fitness ;o( og har endda fået en anden til at kigge på det også. Jeg er nemlig ikke til løb.

    • henrik Duer
      henrik Duer says:

      Hej Kathrine det er et fint begynder ur og specielt til de penge. Det er jo nærmest gratis også fordi man får iform. Et rigtig godt sted at starte uden at bruge for mange penge, og hvis man så bliver bidt af det, kan man opgradere, hvis behovet er der. Henrik:-)

    • Kia Dollerschell
      Kia Dollerschell says:

      Hej Kathrine

      Jeg modtog for ganske nyligt I-forms ur. Der er jo nok en grund til, at man får disse pulsure smidt i nakken – stort set alle motionsblade tilbyder 3/5 blade og et pulsur for 129 kr…. Jeg har modtaget pulsuret, det er stort, kluntet – og så måler censoren din puls på armen – det vil sige ikke ved hjertet. Dette giver en upræcished i sig selv. En anden ting er, at man skal indstille uret på en ret omstændig måde. Man skal ud og cykle og løbe en særlig distance for at få kcal forbrændingen indstillet. Så ikke megen roser til uret herfra.

      Omvendt vil jeg anbefale dig at købe et kvalitets pulsur fx fra Garmin eller Polar. Jeg har selv købt et fra Polar til 569 kr. (FT7) – det måler præcis puls og kcal forbrænding uden en masse indstillinger og “måle distancer”. Man bærer en censor rundt om brystet og uret virker med det samme og måler præcist. Du kan købe sådanne pulsure hos fx Sagatrim i Herlev, Marathon sport mv. Husk at køb et ur der også måler kcal – det koster som regel 100 kr. mere – men ærgerligt at få det forkerte ur med hjem.

      God fornøjelse.

    • henrik Duer
      henrik Duer says:

      Hej Emil. Jeg vil først og fremmest finde ud af præcis hvad du vil have ud af puls uret. Hvilke behov du har. Derefter kommer resten af sig selv, og om ikke andet så kan de fleste ekspedienter i sportbutikkerne hjælpe dig med det. De fleste pulsure har mange gode basisfunktioner, som opfylder mange s behov. vh Henrik

  2. Line
    Line says:

    Hej Henrik.
    Jeg bruger mit pulsur dagligt. Jeg har et der måler kcal, og måler fra hjertet. Jeg ved bare ikke hvor meget jeg kan regne med det.
    Jeg starter det om morgenen, og lader det køre til jeg får fri fra arbejde. Jeg køre i hjemmeplejen, så der er da nogle km på cykel, rengøring osv. Nogle dage viser den en forbrændning fra 1500-2000 kcal på en 8 timers dag. Kan jeg regne med det, eller kan pulsmåleren ikke finde ud af det ved forskellige aktiviteter, og over så lang tid? Syntes det er meget på en dag.

    Med Venlig Hilsen Line

    • henrik Duer
      henrik Duer says:

      Hej Line
      Det er ikke helt umuligt. Men svært at sige da jeg ikke kender din vægt og specifikke aktivitetsniveau. Jeg ved dog ikke hvor god den er til lige præcis, det du gør. Tror at det vil være mere præcist ved reelle træninger af kortere varighed og højere puls.
      Vh
      Henrik

  3. PalleA
    PalleA says:

    Valg af pulsur afhænger af flere ting. Det er blandt andet hvad man træner, og hvor meget man træner. Løber man f.eks. så vil jeg anbefale et Garmin ur med indbygget GPS – Er man mere til fitnesstræningstimer Zumba, spinning, konditionstræning og engang imellem en løbetur på f.eks. et løbebånd så er et Polar at foretrække især FT-modellerne er billige og gode og man får virkelig meget for pengene.

    Generelt er de ure der følger med diverse abonnementer Iform, Aktiv træning med videre lidt til grin. De er ofte lavet af billige materialer, indstillingerne er besynderlige og svære, pulsmåleren er helt gal på en del af dem fordi de ikke bæres på brystet. Derudover er kalorieforbræningsformlen ikke altid optimeret i forhold til brugeren.

    Der findes masser af hjemmesider om pulsure, og man kan læse et hav af anmeldelser i alle mulige blade. Det bedste man dog kan gøre at se sig omkring i sit motionscenter, løbeklub osv og så spørge en 3-4 andre hvad de har af udstyr og hvad de synes der er godt/skidt ved deres ur.

    Når man så har fundet “modellen” så gå hjem og google det på nettet for at finde det til en god pris.

  4. Tina
    Tina says:

    Jeg venter spændt på det næste indlæg om optimal fedtforbrænding med pulsur. Jeg er først selv lige begyndt at interreser mig for alt det med pulsen og vil gerne tabe mest mlig fedt, og det er en jungle at finde rundt i.
    Har selv et tidligere puls ur fra iform.

  5. Lars
    Lars says:

    Hej Henrik.
    Jeg har for noget tid siden anskaffet mig et pulsur af typen, Polar RS300x.
    Jeg går i fitnesscenter 2-3 gange om ugen, hvor jeg laver konditionstræning, jeg benytter skiftevis cykel, løbebånd, cross trainer eller romaskine. Min favorit er nok romaskinen, da man virkeligt kan få pulsen op. Min tanke med dette pulsur var, at bruge det som hjælpeværktøj til at komme i bedre form og tabe et par kilo. Mit spørgsmål er om RS300x er et godt ur til brug i fitnesscentret? og i så fald hvordan bruger jeg det mest effektivt med hensyn til at forbedre konditionen?
    Venlig hilsen
    Lars

  6. Louise Jensen
    Louise Jensen says:

    Hej Henrik
    Jeg har forgæves ledt efter det opfølgende indlæg vedr. pulsur og træning. Jeg kæmper selv en kamp mod vægten og træner med pulsur, men er ikke helt klar over, hvilke intervaller man bør ligge i hvor længe for at få mest muligt ud af træningen. Bruger det egentlig bare til at aflæse, hvor mange kalorier jeg har har forbrændt. Men det kunne være super fedt med noget baggrundsviden og gode råd til, hvordan uret bruges mest effektivt.
    Venligst Louise

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar