Nemt trick til at undgå fælderne i supermarkederne

Vores supermarkeder er designet mhb. på at vi køber mere end planlagt. De er eksperter i adfærdsdesign og er du ikke på vagt, kan du nemt falde i deres fælder. Ved at manipulere med tilbud, placering i butikken, hyldemeter og indpakning kan de få dig til at putte ting i kurven, som ikke var planlagt.

 

 

Er det kommet i kurven kommer det også med hjem og så er sandsynligheden for, at det bliver spist meget større.

Så her er et lille trick, der kan spare dig for en masse kalorier og ikke mindst penge.

Næste gang at du er i supermarkedet og skal til at putte en vare ned i kurven, så spørg dig selv “er det nu nødvendigt?”, “er det virkelig det værd”. Hvis du kan du svare “ja” kan du komme det i kurven og er svaret “nej”, lader du varen stå på hylden.

Hvor mange gange vil du mon sige “ja”det er nødvendigt” og “ja det er virkelig det værd”, når du står med f.eks. kiks, chokolade, chips eller slik i hånden.

Dermed ikke sagt at du ikke må købe de ting, men jeg vil gerne have at du reflektere over om dine indkøb nu også er hensigtsmæssige ellers det din automatpilot, der styrer din indkøb og ikke dig.

 

Held og lykke i supermarkedet