Glem BMI når du skal tabe dig

Body Mass Indeks (BMI) er den måske mest kendte og benyttede rettesnor i forbindelse med vægttab. Men skal du tabe dig, bør du glemme alt om BMI, da du i realiteten ikke kan bruge det til at sige, om du er sund og slank.

Giver kun  mening i undersøgelser
Ifølge BMI-indekset er du normalvægtig med et BMI på mellem 18,5-25. Men i den virkelige verden kan man sagtens være overvægtig med et BMI på 24,9. I min branche kalder vi det for ”tyndfed”. Har du en sund, rask og normalvægtig person (170 cm høj) med et BMI på 18,5, kan denne person tage ca 20 kg fedt på og stadig være normalvægtig ifølge BMI. Det er naturligvis helt forkert. BMI er en måleenhed, som giver mening i befolkningsundersøgelser, hvor man følger mange tusind mennesker på en gang. Her kan man få nogle fine sammenhænge mellem BMI og risikoen for sygdom. Men det duer i mine øjne ikke på individuel basis. Det er dog fint at have BMI 25 som et indledende sigte for sit vægttab, men så heller ikke mere. Når vægten rammer et BMI på 25, må man så vurdere om den reelle slanke normalvægt er nået. Et BMI på 25 er fint, hvis du har en normal fedtprocent med et BMI 25. 

Bedre målinger
Når du skal tabe dig, bør du som minimum holde dig til vægten og livvidden. Vil du udvide dit testbatteri, kan du supplere med en fedtprocentmåling og omkredsmålinger andre steder på kroppen f.eks. lår og overarme.

Et sundt BMI
Et sundt BMI er individuelt og opstår kun, når livvidden og/eller fedtprocenten er kommet tilstrækkelig langt ned samtidig med at du er fysisk aktiv. Man er ikke sund, hvis man er inaktiv.

 

5 replies
  1. Maiken Svendsen
    Maiken Svendsen says:

    Hej Duer
    Hvad er dine anbefalinger så for disse målinger, tænker livvidde, fedtprocent og sådan ? For henholdsvis kvinder og mænd genneralt set 🙂 ellers tænker jeg for en kvinde på snart 22 vægt 64 højde 169 og mand snart 28 vægt 84 højde 174…

    Dejligt med en god blog 🙂

    Venlig hilsen Maiken

    • Henrik
      Henrik says:

      Hej Maiken:-)

      Lividden
      Let forøget risiko: Forøget risiko:
      Mænd > 94 cm > 102 cm
      Kvinder > 80 cm > 88 cm

      MÆNDS FEDTPROCENT
      – Meget lav Lav Middel Høj Meget høj
      18-29 år 6-11 11-15 15-25 25-35 > 35
      30-49 år 8-13 13-17 17-27 27-37 > 37
      > 50 år 9-14 14-19 19-29 29-38 > 38

      KVINDERS FEDTPROCENT
      – Meget lav Lav Middel Høj Meget høj
      18-29 år 12-18 18-25 25-30 30-40 > 40
      30-49 år 13-19 19-26 26-31 31-42 > 42
      > 50 år 15-21 21-28 28-33 33-44 > 44

  2. Michael
    Michael says:

    Hej Henrik. Super blog du har..følger jævnligt med.

    Spørgsmål til seneste blog: kan du anbefale sted(er) og/eller metoder til fysisk test og fx måling af fedtpct? Har hørt “tangen” er mindre nøjagtig end maskiner til fedtpct udregning.

    Mvh Michael

    • Henrik
      Henrik says:

      Hej Michael

      Tangen kan være god nok, hvis det er en rutineret person som gør det. Hvis du bruger en “badevægt” til måling af fedtprocent, så sørg for at der også er håndtag i kombi med at står på vægten. vh Henrik

  3. Betina
    Betina says:

    Hej Henrik
    Jeg står i en situation hvor BMI tæller rigtig meget.. Har tabt 32 kg og blev henvist til Herlev Hospital, til at få fjernet overskydende hud, men fik nej fordi mit BMI var for højt det lå på 29 og det måtte max være på 27, så skulle “bare” lige tabe 7 kg mere.
    Mangler nu 4 kg som bare ikke vil af , bliver lidt som sindssyg 😉
    Plus jeg så skal holde vægten i 6 mdr bagefter når jeg engang lander på det magiske tal før hospitalet vil gøre noget.
    Træner 5-6 gange om ugen og har gjort det,det sidste år.
    Så lige lige nu hader jeg BMI! 🙂

    Venlig hilsen Betina :0)

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar