Er kompressionsstrømper til løb spild af penge?

En af de helt store trends inden for løb er kompressionsstrømper, og man ser dem oftere og oftere. Hvor mange gange har du ikke set en løber med strømperne trukket helt op under knæene. Det ligner måske i første omgang et modefænomen blandt løbere, men de fleste har dem på fordi, de tror at det får dem til at løbe hurtigere. Men gør de nu også det? eller er det endnu en virkningsløs”gadget” ala næseplastrene, som industrien har opfundet for at tjene flere penge?

Hvordan virker de?
Strømperne menes at kunne øge blodgennemstrømningen i hvile og under løb, hvilket i følge producenterne gerne skulle medføre:
– en bedre restitution,
– et lettere løb. Strømper får løbet til at føles mindre hårdt
– en bedre præstation

Er der så en effekt eller er det bare varm luft?
Lad mig med det samme sige, at der findes ikke mange undersøgelser, som har set nærmere på effekten af kompressionsstrømper på løb. En af dem (1) der viser en lille forbedring ved brug af disse strømper. Desværre blev der ikke gjort noget for at eliminere/minimere placeboeffekten i denne undersøgelse, hvilket jeg naturligvis finder kritisk.

I en spritny undersøgelse (2) blev tre forskellige typer kompressions- og en neutralstrømpe (0 mmHg, placebo) testet. De fire strømper ”pressede” med forskellige tryk på underbenet (se nedenstående fig). Forsøgspersonerne var 12 stk veltrænede løbere (gennemsnitlig kondital 68,7) testede alle de forskellige strømper på 10 km (hurtigst muligt). Resultatet var klart. Ingen effekt af kompressionsstrømper i forhold til almindelige strømper. I en anden nyere undersøgelse (3) var konklusionen den samme. Nemlig at normale sunde og raske mennesker ikke får nogen fysiologiske fordele ved løb ved brug af kompressionsstrømperne.

Min kommentar
Indtil videre er meget tvivlsomt om kompressionsstrømper virker på en ”her-og-nu”-præstation. I restitutionsfasen er det måske en anden snak. I denne fase vil det rent teoretisk give mere mening for mig, at der kunne være en mulig effekt her – specielt hvis de kan øge blodgennemstrømingen i hvile. Men som nævnt er den ren spekulation. Det kunne være interessant, hvis man lavede et længerevarende studie, hvor at to grupper af løbere f.eks. trænede i 12 uger enten med eller uden brug af kompressionsstrømper under træning og i hvile. Jeg er sikker på at der i fremtiden vil komme flere undersøgelser på området, så det sidste ord er nok ikke sagt i denne sag.

1) J Strength Cond Res 23 p111, 2009
2) J Strength Cond Res 25(5) p1385, 2011
3) Eur J Apll Physiol 109(6) p1017, 2010

6 replies
  1. Berit
    Berit says:

    Hos os bruger vi kompressionsstrømper for at skabe et bedre venøst flow og derved optimere forholdene for achillessenen. Det ser det ud til at nedsætte risiko for skade. Dette er ikke uvæsentligt, da achilleseneskader er en af de hyppigste skader for løbere.

  2. henrikduer
    henrikduer says:

    Hej Berit

    Det er absolut ikke utænkeligt mht skader, og det kan jeg også sagtens forestille mig rent teoretisk. Jeg tror dog ikke, at det er testet rent videnskabeligt, men derfor synes jeg da at det er forsøget værd. Faktisk har jeg selv problemer med min achillessene og lægmuskler, og har købt et par strømper i håb om at det kan have en effekt.

    Henrik Duer

  3. Katrine
    Katrine says:

    Hej Henrik
    Jeg har brugt kompressionsstrømper i lidt over et år nu. Men oftest bagefter og kun til løbeturene om vinteren (er sådan lidt forfængelig m hensyn til looket med knæstrømper og tykke ben.. 😉 ) Jeg er ren motionist, men har døjet med problemer m den ene achillessene. Indtil kompressionsstrømperne. Inden da fik jeg også ugentlig akupunktur lige efter den længere løbetur i weekenden, som jeg ikke har behov for mere. Samlet set tror jeg, at strømperne skabte det venøse flow efter mine løbeture, som ikke var optimalt fra naturens side. Jeg har aldrig tænkt, at en brug af strømperne skulle gøre mine ben mindre trætte eller få mig til at løbe hurtigere. I hvert fald ikke på mit niveau. 😉 Men de har kunnet hjælpe på det, som støttestrømper gør; gøre en transport af affaldsstoffer bedre i underbenet.
    I skrivende stund har jeg ikke brugt strømperne i flere måneder, men de kommer frem, hvis achilles rører på sig. Altså til at løbe i. Men på en nylig flyvetur kom de også til gavn. 😉
    Mange hilsener
    Katrine 🙂

  4. Mads
    Mads says:

    Jeg har prøvet et par forskellige mærker, og jeg skulle hilse og sige at man(også) i dette tilfælde får hvad man betaler for. Jeg er ikke i tvivl om at gode kompressionsstrømper gør resitutionstiden kortere, og skader og ømhed i musklerne i underbenene har jeg stort set ikke haft, siden jeg begyndte at bruge et godt par for snart et år siden (jeg har løbet både halve og hele maraton med dem, stort set uden ømhed). Jeg er godt klar over det mentale spiller ind i min bedømmelse, men jeg vil klart anbefale produktet til folk med tendens til “trætte”/ømme lægge eller achillessener.

  5. Pia
    Pia says:

    Hej,
    Kunne sådan en fiks strømpe mon også hjælpe os som får djævlens ondt i skinnebenet efter en løbetur?
    Jeg får så ondt (for det meste kun i det ene skinneben af gangen) at jeg ofte må humpe resten af ugen pga smerter.
    Min kloge løber-bror foreskår at jeg kun løber klorte ture i noget tid, men jeg er faktisk helt stoppet med at løbe fordi smerten er for uudholdelig….

    Men hvis sådan en strømpe kunne hjælpe – så er jeg da frisk på at prøve…. (???)

    Mvh
    Pia

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar