Det vigtigste spørgsmål du skal stille dig selv, når du køber ind
Vores supermarkeder er designet mhb. på, at vi køber mere end planlagt. De er eksperter i adfærdsdesign, og er du ikke på vagt, kan du nemt falde i deres fælder. Ved at manipulere med tilbud, placering i butikken, hyldemeter og indpakning kan de få dig til at putte ting i kurven, som ikke var planlagt.
Er det kommet i kurven, kommer det også med hjem, og så er sandsynligheden for, at det bliver spist meget større. Så her er et lille trick, der kan spare dig for en masse kalorier og ikke mindst penge.
Er det nødvendigt?
Næste gang at du er i supermarkedet og skal til at putte en vare ned i kurven, så “frys situationen” i fem sekunder og spørg dig selv: “er det nu nødvendigt?” og “er det virkelig det værd”. Kan du svare “ja” kan du komme det i kurven og er svaret “nej”, lader du varen stå på hylden.
Hvor mange gange vil du mon sige “ja”det er nødvendigt” og “ja det er virkelig det værd”, når du står med f.eks. kiks, chokolade, chips eller slik i hånden. Dermed ikke sagt at du ikke må købe de ting, men jeg vil gerne have at du reflekterer over om dine indkøb nu også er hensigtsmæssige eller om det er din automatpilot, der styrer din indkøb og ikke dig.