Derfor går dit vægttab i stå – og sådan tackler du det!

Er vægttabet gået i stå så tjek følgende:
1. Holder du reelt set planen eller er der sket nogle smuttere? Selv små ”smuttere” kan være årsagen til at vægttabet ”udebliver”. Vær ærlig overfor dig selv.
2. Har du vejet dig på et andet tidspunkt end normalt eller har du lavet noget “unormalt” dagen før? En hård træning, alkohol eller den tid måneden, kan være nogle af mange årsager til en “fejlmåling”. Der skal ikke meget til at rykke kropsvægten 0,5 kg og derfor er det vigtigt med standardiserede målinger.
3. Hvis du har holdt planen til punkt og prikke og vægttabet er stoppet fra den ene uge til den anden, er det sandsynligvis “væskebinding”, der driller. Slå kold vand i blodet og hold planen. Vægttabet skal nok komme ugen efter.
4. Har du været konstant med din indsats og vægttabet uge efter uge gradvist er blevet mindre, er det nok på tide at opjustere indsatsen. Der er flere årsager til denne udvikling, de primære årsager er:

Hvileforbrændingen falder
Hvileforbrændingen er kroppens ”minimum forbrænding”. Når du taber dig, bliver din hvileforbrænding mindre. Det skyldes blandt andet at kroppen begynder at producere mindre stofskiftehormon, som følge af energiunderskud (forsvarsmekanisme), og der bliver også mindre kropsvæv.

Mindre mad betyder mindre energi
Du bruger energi på at omsætte den mad du spiser. Energien bliver brugt til bl.a. transport, forbrænding og lagring af maden. I og med at du spiser mindre, vil dette energiforbrug også blive mindre.

10.000 skridt er ikke længere 10.000 skridt
NEAT er småbevægelserne i hverdagen, som vi sjældent tænker over, men som betyder rigtig meget.
Dit energiforbrug ved dine daglige gøremål som f.eks. arbejde, madlavning, gåtur med hunden osv. bliver mindre, når du taber dig. Det skyldes helt simpelt, at du har færre kilo at slæbe rundt på.

Her er løsningen
Hvis dit vægttab et gået i stå og det skyldes en faldende forbrænding, kan du gøre følgende:
1. Øg dit fysiske aktivitetsniveau dvs. mere NEAT og/eller træning.
2. Skær i kalorieindtagelsen – dog uden at komme for langt ned. I tvivl? Så spørg en kostvejleder.
3. Du kan naturligvis også kombinere punkt 1 og 2