2-3 timers mangel på søvn koster kalorier 

Studiet har til formål at undersøge, hvilken effekt dårlig søvn har på blandt andet

forsøgspersonernes sultfølelsen, cravings og portionsstørrelse.

Studiets metode

Studiets forsøgspersoner var 24 normalvægtige kvinder i alderen 18-55,

som normalvis sover mellem 7-9 timer pr. nat.

Forsøget var bygget op således, at kvinderne henholdsvis sov en normal nat og en søvnbegrænset

nat (med 2-3 timers mindre søvn). De to nætter foregik med minimum 14 dages mellemrum.

Forsøgets data blev indsamlet vha. en række forskellige spørgeskemaer, opmålinger af deltagernes

selvanrettede tallerkner samt observering af kvindernes valg af  fødevarer og snacks. 

Resultater

Forsøgets resultater viste tydeligt, at deltagerne efter en nat med dårlig søvn havde en øget sultfølelse,

var mere trætte og udmattede, havde trang til mad med mere fedt og sukker samt spiste større portioner,

sammenlignet med deres nat med god søvn.

Dette studie kan derfor sætte en endnu tykkere streg under det faktum, at søvn er en vigtig faktor i forbindelse med vægttab, og forebyggelse at overvægt. Forsøget viser, at dårlig søvn kan medføre et øget energiindtag og evt. vægtøgning.

Så inden du starter et vægttabsforløb, så kig på din søvn.

Husk desuden, at søvn ikke kun er vigtigt hvis du skal tabe dig, men generelt er vigtigt for din præstationsevne.

7 gode råd til en god søvn

  1. Drop skærmene i soveværelset
  2. Luft ud inden du skal i seng
  3. Undgå koffein eftermiddag og aften
  4. Undgå alkohol inden du skal i seng
  5. Undgå at spise og drikke for tæt på sengetid
  6. Gå i seng på faste tidspunkter
  7. Undgå hård træning inden du skal sove

Godnat og sov godt.